Maria Chaitidou received her degree in Biology from the Aristotle University of Thessaloniki, Greece and her Master in Education from the University of Western Macedonia, Greece. Since 2001 she has worked in Secondary Education as a biology teacher and since 2012 has been a doctoral student in Science Education, in University of Western Macedonia, Greece. Her research interests include Pedagogical Content Knowledge and Science Teacher Education.
E-mail: chaitidou@uowm.gr |
|
Publications
1. Χαϊτίδου, Μ. Η., Δημητριάδου, Κ., & Σπύρτου, Α. (2015). Μελέτη της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου για τις Φυσικές Επιστήμες σε πρωτοβάθμιους εκπαιδευτικούς. 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Θεσσαλονίκη: (υπό δημοσίευση). Abstract In this paper we focus on a research method concerning primary teachers Pedagogical Content Knowledge (PCK) on Science Education. Firstly, we present a research tool for data collection, the questionnaire CoRes as well as the tool for the data analysis. Secondly, we discuss the first data that we collected in the beginning of an in-service teacher program for developing teachers’ PCK. 2. Χαϊτίδου, Μ. Η., & Σπύρτου, Α. (2014). Ανάπτυξη ερωτηματολογίου για τη μελέτη της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου στις Φυσικές Επιστήμες: αποτελέσματα για τέσσερις μελέτες περίπτωσης. 9ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα». Φλώρινα: (υπό δημοσίευση). Abstract This paper focuses on four primary teachers’ Pedagogical Content Knowledge (PCK) assessment. The teachers participated in an in-service participatory training program that concerns the implementation of an inquiry-based Teaching Learning Sequence for the instruction of Nanoscience and Nanotechnology. The research method involved the development and use of a Content Representation, a tool that explores teachers’ views on the subject matter and also on the related teaching. The pro-assessment results revealed that the mentioned earlier tool could act as a window to participants’ PCK 3. Χαϊτίδου, Μ. Η., Σπύρτου, Α., & Καριώτογλου, Π. (2014). Παιδαγωγική Γνώση Περιεχομένου στις Φυσικές Επιστήμες: σχεδιασμός εκπαιδευτικού υλικού για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών. In Χ. Σκουμπουρδή, & Μ. Σκουμιός (Ed.), 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή «Ανάπτυξη Εκπαιδευτικού Υλικού στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες», (pp. 439-451). Ρόδος. 4. Χαϊτίδου, Μ. Η., & Σπύρτου, Α. (2013). Επισκόπηση των τεχνικών αξιολόγησης της Παιδαγωγικής Γνώσης Περιεχομένου Φυσικών Επιστημών μέσα από το πρίσμα της οικολογικής εγκυρότητας. In Δ. Βαβουγυιός, & Σ. Παρασκευόπουλος (Ed.), 8ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (pp. 822-828). Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Abstract The work presented here is to explore the research techniques that were used in order to evaluate pre-service and in-service compulsory education science teachers’ Pedagogical Content Knowledge (pck) in light of ecological validity. We use this term in order to express the relation between pck data and classroom reality. Most researchers used multi-method evaluation of science teachers’ pck. Few studies have associated a teacher’s performance on a pck’s evaluation technique with their classroom instruction or their students’ outcomes as evidence of ecological validity. The results indicate the need to evaluate science teachers’ pck taking into account the issue of ecological validity in order to promote a connection between research and classroom life 5. Χαϊτίδου, Μ., Σπύρτου, Α., & Καριώτογλου, Π. (2009). Μελέτη της εξέλιξης του βάθους του εκπαιδευτικού αναστοχασμού σε όψεις της παιδαγωγικής γνώσης περιεχομένου. In Π. Καριώτογλου, Α. Σπύρτου, & Α. Ζουπίδης (Ed.), 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση – Οι πολλαπλές προσεγγίσεις της (pp. 911-919). Φλώρινα: Εκδόσεις Γράφημα
Conference announcements 1. Chaitidou, M., Spyrtou, A., & Kariotoglou, P. (2015). Developing Pedagogical Content Knowledge (PCK) in Primary Teachers: The Introduction of an Explicit PCK Course. 3rd International Symposium ISNITE 2015-New Issues on Teacher Education, September 11-13, 2015, Volos. |